Choď na obsah Choď na menu
 

 




Tajomstvo štíhlosti

19. 1. 2020

Čo je tajomstvom štíhlosti?

Raz som počula vetu : „ ...rovnica príjem ,výdaj nepustí ...“ a odvtedy na ňu často myslím. Je to veľká pravda. Ak sa človek vo svojom živote len raz boril s problémom nadváhy či už menšej alebo väčšej, vie, že táto myšlienka je základ znižovania hmotnosti. Otázka sa ukáže, ak rozmýšľame, ako sa dopracovať k zníženiu kalorického príjmu či zvýšeniu kalorického výdaja.

 

Strava

Tu sa budem odvolávať na potravinovú pyramídu, ktorá hovorí, že najväčší podiel v našej strave majú sacharidy, menší bielkoviny a najmenší podiel majú tuky. Všetky živiny sú pre naše telo veľmi dôležité a uprednostňovanie (bielkoviny) či vynechanie jednej z nich, z dôvodu znižovania hmotnosti nie je vhodné pre naše zdravie a ani dlhodobo udržateľné. Počúvajte svoje telo, čo vám hovorí. Ak existuje spôsob stravovania, ktorý prináša nášmu telu potrebné látky, dostatok energie, zlepšuje zdravie a učí nás správne sa stravovať, tak hor sa do toho. (viď. Efektívny spôsob úpravy hmotnosti vhodným zložením stravy)

 

Pravidelné cvičenie

Je dôležité,  aby nás pravidelné cvičenie bavilo. Čo nás baví, robíme častejšie. Ak si uvedomíme, že cvičenie tvorí približne 10%  našej vydanej energie, nemôžeme sa výhradne spoliehať na to, že cvičením spálime veľké množstvo prijatých kalórií. Skôr by sme sa mohli spoľahnúť, že si posilníme svaly, ktoré nám pomôžu spaľovať viac kalórií ako pri cvičení tak i v spánku. (viď príspevok Látková premena). Čím viac sedíme, tým máme väčšie riziko obezity. Občasný beh to bohužiaľ nenapraví.

 

Denné návyky

Podvedomé jednanie, ktoré sme mohli získať ako deti pozorovaním konania svojich rodičov, či náš temperament, môže zvýšiť našu aktivitu a metabolizmus. Jedná sa o všetky pohyby, na ktoré nemyslíme vedome, ale vykonávame ich.  Rýchla chôdza, gestikulácia pri rozprávaní, automatický výber chôdze na krátke vzdialenosti miesto použitia auta, používanie schodov miesto výťahu, a pod. sa tiež môžu zaradiť k podvedomému jednaniu, ak sa vykonávajú po určitú dobu vedome, až sa stanú návykom bez nutnej sebakontroly.

Je dôležité mať v sebe vytvoreného akéhosi autopilota v jedle a cvičení, ktorý bude vyhovovať našej  hmotnosti, aby sme sa nemuseli neustále kontrolovať.

 

Spánok

Hrá spánok nejakú úlohu v našej hmotnosti?

Ak spíme pravidelne málo, menej než 6 hodín za noc, môžeme si časom vypestovať mnoho problémov. Medzi prvými , ktoré sa objavia sú priberanie a obezita. Ako môže spánok ovplyvniť našu váhu?

Ľudia denne spia približne 6 – 8 hodín. Riadenie spánku majú na starosti špeciálne bunky v mozgu. Vedci nedávno zistili, že sa nachádzajú aj inde v tele, napríklad v tukových bunkách. Ak narušíme hodiny tukových buniek, ovplyvní to ich funkciu. Ide o hormóny  produkované tukovými bunkami a tráviacim traktom. Ich hladina sa pohybuje priamo úmerne. Ak sme nasýtený, určité hormóny vyletia hore a iné klesnú a pri hlade naopak. Ak málo spíme, chovanie hormónov je značne zmätené. V dôsledku toho dostávame hlad aj vtedy, kedy by sme ho mať nemali. Riziko priberania je ešte vyššie u detí od narodenia do 18 rokov, ak majú nedostatok spánku. Každá hodina spánku výrazne znižuje šancu na priberanie. Ak zle spíme a jeme po nociach je to ešte horšie.

Spánok je teda jeden z faktorov, ktorý prispieva k našej ideálnej hmotnosti.

Je nezmyselné dávať každému rady jedzte menej a viac cvičte, pretože naša hmotnosť a zdravie sú spojené s bežným životom, s naším myslením, vierou, spánkom, jednoducho so všetkým. Myslenie prepája všetky naše rozhodnutia.

                                                                                                                                                               TANA