Choď na obsah Choď na menu
 

 




Stravovací režim s nadbytkom bielkovín

23. 1. 2020

 

         Z každej strany ma bombardujú reklamy na chudnutie, ktoré sú prevažne založené na zvýšenom príjme bielkovín. Prešla som za svojho života viacerými diétami a každá z nich priniesla najprv skvelý a pomerne rýchly výsledok a následne pribratie na vyššiu hmotnosť, než som mala na začiatku diéty.


 

Poznáte to? Ja dôverne. Preto som hľadala odpovede na otázku, čo s nami stravovanie s vyšším obsahom bielkovín robí.


 

          Ak hľadáme riešenia svojej nadváhy, vždy hľadáme rýchle a jednoduché cesty, ktoré nie vždy bývajú pre nás vhodné.

          Pri štandardnej hutnej strave sa ľahko začína so stravovacím režimom s nízkym obsahom sacharidov a vysokým obsahom bielkovín a tukov. Prináša to pomerne rýchle výsledky v úbytku hmotnosti. Časom prestane byť pre nás jednoduché ho dodržiavať, pretože človek začne prahnúť po sacharidoch, aby vyrovnal obrovský príjem bielkovín.


 

          Dietujúci vedia, držím sa, držím, určenej cesty, a potom „spráskam“, čo vidím. Hlavne že je to sladké.

          Stali sme sa obeťou fyziologického vzťahu medzi bielkovinami a sacharidmi – veľké množstvo bielkovín potrebuje veľké množstvo sacharidov v strave. Naše zdravé telo potrebuje, aby bielkoviny a sacharidy boli v rovnováhe.

          Ak majú bielkoviny v strave výraznú prevahu, začneme prahnúť po koncentrovaných sacharidoch vo forme rafinovaného cukru, sladkostí, cukroviniek, chleba, výrobkov z bielej múky, alkoholu (tekutý cukor), len aby naše telo dostalo čo najrýchlejšie do tela sacharidy a vyrovnalo vzniknutú nerovnováhu.

Väčšina ľudí sa nakoniec podvolí svojim skutočným potrebám.


 

          Napriek tomu, že v výživového hľadiska je takto postavené stravovanie nezdravé a dlhodobo sa nedá udržať (aj keď sa mierne doplnia sacharidmi), sú režimy stravovania s vysokým obsahom bielkovín populárne, pretože sú rýchlym a ľahkým riešením. Avšak za pohodlie a rýchlosť platíme svoju daň.

Platíme svojím zdravím, rôznymi ochoreniami a často aj veľmi závažnými ako sú degeneratívne ochorenia  osteoporóza, ochorenia srdca…. až po zlyhávanie obličiek.


          Riešením problému s nadbytkom bielkovín je celkom jednoduché. Jesť umiernené množstvo bielkovín živočíšnych aj rastlinných, vyvážené sacharidmi, ktoré obsahujú celozrnné obiloviny, strukoviny, ovocie a zelenina.


 

Verím, že vám tieto informácie pomôžu vo vašom rozhodovaní, tak ako pomohli mne.

                                                                                                                                                 Tana